Nepal: van chaos naar ultieme rust - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne - WaarBenJij.nu Nepal: van chaos naar ultieme rust - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Anne - WaarBenJij.nu

Nepal: van chaos naar ultieme rust

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 November 2014 | Nepal, Kathmandu

Hehe, na drie weken op reis dan eindelijk mijn eerste blog. Eigenlijk voelt het alsof ik al veeeel langer dan drie weken weg ben. Nepal is een fantastisch land en elke dag heeft nieuwe indrukken! Na aankomst in Kathmandu begon de chaos meteen: drie bagebanden die allemaal nauwelijks rolden, en meerdere aangekomen vluchten. Alle bagage uit alle vluchten kwam door elkaar heen gehusseld op de drie niet werkende banden terecht, waardoor ik die hele bagagehal door moest crossen op zoek naar mijn tas haha. Na anderhalf uur dan eindelijk het vliegvld uit, waar iemand van het hostel met eeen bordje op me stond te wachten. Toen door het donker het verkeer van Kathmandu in. Ik kan wel proberen te berschijven hoe dat ging maar dat is praktisch onmogelijk haha. Hele schok in ieder geval maar ik voelde me wel meteen thuis in dit gekke land, waar alles zich op straat afspeelt en dat zich als een grote stroom van mensen constant voortbeweegt. Geuren, kleuren en vooral veel herrie. Fijn dat mijn hostel een rustige tuin had, waar ik lekker kon ontbijten de volgende dag. Meteen al wat mensen ontmoet en hiermee de stad in gegaan. Tot grote verrassing Sander en Saskia (USAC!!!) tegengekomen midden in de stad en superleuke dag gehad met elkaar. De dag erna ontmoette ik Tom uit Engeland bij het ontbijt, die supertoevallig de Manaslu trek zou gaan doen. Na wat geregel bij de agency kon ik mee en stond ik de volgende ochtend klaar voor vertrek. Met de lokale bus naar Arughat, over de meest dramatische weg ooit, met diepe afgronden en kuilen. Gelukkig was onze driver en de van de passerende bussen eveneens, zeer handig, en stond er keiharde nepalese muziek op, wat de reis tot een superervaring maakte! De trek, 16 dagen rond de 8000er Manaslu, was fantastisch. Weg van de drukte van Kathmandu en die gekke bus, door prachtige dalen en valleien met supermooie hoge toppen overal rond. Omdat het een restricted area is was deze trek nog aardig rustig wat toerisme betreft. Toch onderweg in de lodges waar we sliepen veel leuke mnensen ontmoet. Het team van Tom, de gids, de drager en mij was een supergoeie combinatie. De twee Nepalezen (22 en 20), stelden zich in het begin heel erg bescheiden op, maar na een aantal dagen werd de verhouding iets meer gelijk en werden we langzaam aan vrienden. Topteam had ik bij me! :D Was wel fijn, want het was heel zwaar op grote hoogte. Vanaf 3500 m was ademen nogal lastig, en zeker de dag dat we over de pas van 5100 m gingen had ik het zwaar. Gelukkig was ik wel goed in vorm (blij dat ik die uurtjes in Olympos heb geploeterd haha), en ging het alemaal heel goed. De afdaling vanaf de pas was wel sppannend, vanwege ijzige rots overal. Gelukkig was de gids dichtbij en die heeft ons goed begeleid. Na 9 uur lopen kwamen we uit in Bhimtang, waar ons een lodge met een houtkachel wachtte. Langzaam aan kwam iedereen de pas over, en de sfeer was supergoed toen iedereen elkaar opwachtte en feliciteerde met de prestaties! De dag erana daalden we 2000m af, terug naar de warmte en de zon. Die avond hebben we met lekkere drankjes en eten het einde van de tocht gevierd. Dat was afgelopen maandag. Na nog een laatste dag lopen en de reis terug naar Kathmandu was het woensdagavond tijd voor afscheid van onze gids Rajendra. Uiteten geweest in Kathmandu. Maar niet voor het laatst dat we hem zagen! Gisteren, vrijdag, nam hij Tom en mij mee naar zijn huis (of eigenlijk kamertje... waar hij met zijn vrouw en kindje van 10 maanden woont... heftig om het contrast met europa te zien hier. Heeeel erg hartelijk, lekker voor ons koken en zorgen dat wij eerst eten krijgen en ziijzelf pas daarna. Die bescheidenheis weer...) Daarna met Raj en zijn vrouw en Tom naar Hindu tempel langs de rivier, waar een festival werd gehouden ter ere van de doden. Hier vinden ook openbare crematies plaats.. indrukwekkend om te zien. Grote cultuurschok voor ons als Europeanen. Mooi om bij te zijn, maar ook fijn om weer tot rust te kunnen komen in het hostel.. Laatste avond van Tom gevierd met uiteten in Tibetaans/Bhutaans restaurant, waar ook nog mensen die we tijdens de trek ontmoet hebben bij kwamen. Gezelligheid, en toen afscheid genomen van Tom, die vanmorgen terugvloog naar de UK. Nu dus een dagje alleen, dus ik op pad om koffie te drinken. TOEVALLIG zaten Dorith en Iris daar ook!!! Gezellig met hun koffie gedronken en nu weer ieder zijns weegs. Morgen vertrek ik met de bus naar Pokhara, waar ik nog een andere korte trek wil maken, yoga wil doen maar vooral een beetje tot rust wil komen. I will come back to you!
Hopelijk in NL alles goed. Ik voel me in ieder geval super hier!

Veel liefs

  • 22 November 2014 - 09:56

    Pleuni:

    Lieve An,

    Tof om je verhaal te lezen. Kan me gelijk een beetje voorstellen hoe je daar in Nepal je weg probeert te vinden! Echt leuk dat je al zoveel mensen bent tegengekomen en zelfs bekenden!

    Ik ben supertrots op je en mis je al best een beetje.
    Heel veel plezier en lekker bijkomen!

    X

  • 23 November 2014 - 00:43

    Milou:

    Lieve an,

    Wat een avontuur beleef je daar. Ik ben erg blij dat het je zo goed bevalt en dat je kunt genieten van alles wat er om je heen gebeurt en van de mensen die je ontmoet. Ga daar vooral mee door! Ik ben benieuwd naar alle verhalen die nog gaan komen.

    Genietze en kom lekker tot rust!
    Veel liefs en een knuffel

  • 23 November 2014 - 22:23

    Lineke:

    Lieve zus!

    Wat een awesome stukje blog. Het ziet er echt geweldig uit, ook met die foto's erbij. Ik hoop dat je binnenkort weer een mooie trekking gaat maken. Laat het allemaal maar weten.
    Geniet er lekker van, en ik spreek je snel weer :) Dikke knuffel en doe voorzichtig!

    Kuszus

  • 23 November 2014 - 22:23

    Lineke:

    Lieve zus!

    Wat een awesome stukje blog. Het ziet er echt geweldig uit, ook met die foto's erbij. Ik hoop dat je binnenkort weer een mooie trekking gaat maken. Laat het allemaal maar weten.
    Geniet er lekker van, en ik spreek je snel weer :) Dikke knuffel en doe voorzichtig!

    Kuszus

  • 24 November 2014 - 17:19

    W VanStraaten:

    Lieve Anne

    Je verslag gelezen en wat moet het geweldig voor je zijn om deze ervaringen op te doen.In gedachten reis ik met je mee hoor. Hier alles goed !!!

  • 29 November 2014 - 11:53

    Illebil:

    Nuffie!! Heb veel aan je gedacht (en naar je gezwaaid vanaf Sri Lanka) en ben totally amazed wat je de eerste weken al heb gedaan. Wat een avontuuur! Ik weet dat je het al doet, maar zeg het toch maar even: geniet ervan Annie!!! <3
    xxxxxx Schaap

  • 05 December 2014 - 15:29

    Loes:

    Hey lieve Anne!

    Wat ontzettend fijn om te lezen dat het goed met je gaat en dat je hele vette dingen aan het beleven bent met leuke mensen! Wij hebben vanavond Sinterklaas met Bootnodig en zullen aan je denken! Als het goed is, ben je nu weer bezig met een mooie tocht en geniet je weer van al het moois en de bijzonder momenten:) Blijf er lekker van genieten!

    Heel veel liefs en een dikke kus!

  • 12 December 2014 - 18:03

    Mams:

    Hey lieve An, wat een super verhaal van je. Nog even en dan verlaat je het prachtige Nepal.
    Ik ben super trots op je.
    Kus Edith

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 25 Okt. 2014
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 2257

Voorgaande reizen:

31 Oktober 2014 - 10 Februari 2015

AZIE!

Landen bezocht: